Potrzebujesz auta o praktyczności samochodu dostawczego i wygodzie typowego auta rodzinnego? Mogłoby się wydawać, że w takim wypadku najlepiej kupić dwa oddzielne samochody i użytkować je w zależności od okazji, ponieważ praktycznie żaden producent nie oferuje tego rodzaju samochodów. Jesteście pewni, że żaden?

Wystarczy jeden rzut oka na model o nazwie Roomster, bardzo popularną propozycję czeskiego producenta.

 Ten czeski kombivan zadebiutował w 2006 roku i z miejsca pokochali go klienci w całej Europie. Fakt faktem, nie był to pierwszy samochód tego rodzaju, bowiem niektórzy producenci posiadali w swojej ofercie podobne auta już w latach 90 ubiegłego wieku, lecz jednocześnie Roomster był samochodem o niespotykanej dotąd charakterystyce. Modele, o których wspominamy były tak naprawdę autami o charakterze typowo użytkowym, a drugi rząd siedzeń i okna wstawiono tam jakby przypadkiem – zresztą, roboczy charakter tych samochodów widać było praktycznie na każdym kroku.

Nie o francuskich propozycjach my tu jednak będziemy mówić, lecz raczej o popularnym modelu Skody. Podobnie zresztą jak wyżej wymienieni konkurenci, Roomster opracowany został na bazie modelu typowo użytkowego, czyli Skody Praktik (który, co ciekawe, został wprowadzony na rynek nieco później). Warto jednak odnotować fakt, że inżynierowie czeskiej marki postawili na znaczne rozróżnienie obu wersji, nie tylko w kwestii nazwy. Teoretycznie, Roomster jest bliźniaczym modelem, a jednocześnie czuć jego “cywilny” charakter na każdym kroku.

Kwestie praktyczności

Tego rodzaju samochody kupuje się jednak nie ze względu na ich elegancki design czy świetne własności jezdne, lecz przede wszystkim z powodu ich walorów praktycznych, a pod tym względem Roomster rzeczywiście ma się czym pochwalić! Już sama nazwa sugeruje, że mamy do czynienia z naprawdę przestronnym samochodem (od angielskiego słowa “room”, oznaczającego przestrzeń).

Pomimo że patrząc na same wymiary zewnętrzne można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z nieco powiększonym samochodem klasy miejskiej, to przestronność wnętrza Roomstera świadczy o czymś zupełnie odwrotnym. Samochód oferuje naprawdę sporo miejsca i bez problemu zmieści się w nim cała rodzina. Według danych technicznych (http://www.skoda-auto.pl/mini-apps/owners-manual/roomster), bagażnik ma 480 litrów pojemności, co samo w sobie nie jest może rekordową wartością, lecz jednocześnie przestrzeń bagażowa tego samochodu jest ponadprzeciętnie ustawna, co pozwala na pomieszceznie w nim jeszcze większej ilości bagaży. Pochwalić należy również ergonomiczność wnętrza – wszędzie znajdziemy praktyczne schowki, które ułatwią utrzymanie porządku w kabinie pasażerskiej tego modelu Skody.

Silniki

Gama jednostek napędowych Roomstera jest naprawdę bogata i znajdzie tu dla siebie odpowiednią propozycję niemalże każdy. Począwszy od budżetowego wariantu 1.2, który będzie idealnym wyborem do miasta, przez benzynowe 1.6, stanowiące chyba najlepszy kompromis pomiędzy mocą i kosztami utrzymania w motorach benzynowych (uwaga – dobrze znoszą instalację gazową!), aż po oszczędne diesle, wśród nich bardzo udany 1.6 TDI.

Jednym słowem, praktycznie każdy znajdzie coś dla siebie. Ponadto, do wyboru kupujący mieli tradycyjną, ręczną przekładnię, a także skrzynię automatyczną DSG, znaną wszem i wobec ze swoich doskonałych parametrów. Siedmiobiegowy “automat” naprawdę dodaje wigoru nielekkiemu przecież Roomsterowi!