Uszkodzenia turbosprężarki w głównej mierze wynikają z niewłaściwej eksploatacji i konserwacji naszego pojazdu. Awarie mogą być związane z tzw. czynnikami zewnętrznymi, czyli nasza turbina cyklicznie psuje się z powodu wad konstrukcyjnych lub uszkodzeń w samym układzie napędowym.

 Dlatego przed zamontowaniem już zregenerowane lub nowej turbosprężarki, warto wcześniej ustalić źródło tych uszkodzeń, aby się nie powtórzyły.

Jak mówią specjaliści z oleśnickiej firmy TURBO, turbosprężarki są jednymi z najtrwalszych urządzeń w naszym samochodzie. Jeśli jednak dochodzi już do jakiejkolwiek awarii, to 90 proc. z nich spowodowanych jest niewłaściwą eksploatacją auta i zaniedbaniem. Jakie są główne przyczyny uszkodzeń turbosprężarek?

Zanieczyszczony lub brudny olej

Turbina jest bardzo wrażliwa na wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia w układzie smarowania. Stosowanie niskiej jakości olejów, filtrów, a także ich nieregularna i rzadka wymiana jest zagrożeniem dla części ruchomych turbosprężarki. W tym wypadku mogą wycierać się powierzchnie łożysk, a także może dojść do ich rozkalibrowania oraz powstawania bruzd, czego następstwem jest uszkodzenie wałka i obudowy turbiny.

Niskie ciśnienie i przerwy oleju w układzie

Niedostateczna ilość oleju w układzie lub przerwy w jego dostawie przyczyniają się do zatarcia elementów wirnikowych turbiny. Między innymi mamy tutaj do czynienia ze zjawiskiem wypalania powierzchni łożysk oraz ich przebarwień.
W tym wypadku warto regularnie kontrolować poziom oleju w silniku. Przerwy w dostawie oleju mogą być również podyktowane niedrożnością przewodów olejowych – warto na to zwrócić uwagę.

Ekstremalne warunki

Samochody z turbosprężarką wymagają odpowiedniego ich użytkowania i techniki jazdy. Zanim ruszymy lub wyłączymy silnik, warto odczekać kilkanaście sekund na biegu jałowym. Ważna jest sama technika jazdy – nie należy przyśpieszać ani dodawać gazu, jeśli silnik nie osiągnął temperatury roboczej.

Inaczej powoduje to zbyt wysokie ciśnienie i temperaturę w układzie turbiny i następuje utrata własności smarnych oleju, który się zapieka na elementach turbosprężarki. Niewłaściwa jazda może spowodować nawet oderwanie się części łopatek od układu wirnika lub ich deformacja przy przekroczonej wytrzymałości materiału.

Zanieczyszczenie w układzie dolotowym i wydechowym

Inną przyczyną awarii bywa też niesprawnie działający układ wydechowy i dolotowy, a także jego nieprawidłowy montaż. Elementy zewnętrzne, jak sól, drobne kamienie czy piasek, które dostają się do sprężarki, powodują m.in. uszkodzenia łopatek.

Tak samo cząstki rdzy oraz inne zanieczyszczenia w kolektorze wydechowym stwarzają niebezpieczeństwo dla obracających się z dużą prędkością łopatek turbiny.

 

 

zielonydziennik.carfocus.pl