Bezpieczeństwo na drodze w ogromniej mierze zależne jest od stanu i rodzaju ogumienia. Stąd w krajach o zmiennym klimacie, takich jak Polska, zalecano i zaleca się sezonową zmianę opon.

Opony letnie świetnie sprawdzają się nie tylko w czasie późnej wiosny czy wakacji, ale także jesienią i wczesną wiosną, kiedy dobowa temperatura jest wyższa niż 8 st. C.

Opony zimowe zachowują właściwości nie tylko na śniegu czy oblodzonej nawierzchni, ale także podczas niskich temperatur (poniżej 8 st. C). Jest też kompromis, czyli opony całoroczne, mające łączyć najlepsze cechy ogumienia letniego i zimowego.

Zalety

Mimo że pośród wielu kierowców pokutuje mit, że uniwersalne rozwiązania, takie jak ogumienie całoroczne, nie gwarantuje należytego bezpieczeństwa ani zimą, ani latem, to jednak warto rozprawić się z tym twierdzeniem. Postęp w branży oponiarskiej, związany między innymi z obostrzeniami związanymi ze środowiskiem i zwiększoną mocą jednostek napędowych montowanych w popularnych modelach aut, sprawił, że dobre opony całoroczne stanowią dobrą alternatywę zarówno dla zimowek, jak również dla ogumienia letniego. Alternatywę sprawdzającą się szczególnie w samochodach niższych klas, które poruszają się na krótkich i średnich dystansach.

Brak konieczności sezonowej wymiany to spora oszczędność dla portfeli właścicieli aut oraz oszczędność czasu potrzebnego na częste wizyty w serwisie. Markowe opony całoroczne, jak Uniroyal AllSeasonExpert i AllSeasonExpert 2, w niezależnych testach wypadają na tyle dobrze w letnich i zimowych warunkach, że stanowią lepsze i bezpieczniejsze rozwiązanie niż wiele opon sezonowych. Kompromis między trwałością, długością drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni oraz oporami toczenia okazał się możliwy do osiągnięcia.

Wady

Kompromis to też wady. Jedną z nich jest cena opon wielosezonowych. Są sporo droższe niż porównywalnej klasy opony letnie; kosztują podobnie do opon zimowych. Przy rocznych przebiegach powyżej 30 tys. km taniej będzie zaopatrzyć się w dwa komplety opon. Również opory toczenia opon całorocznych co najwyżej dorównują średnim wartościom osiąganym przez najbardziej ekonomiczne opony letnie.

Wadą jest też mniej pewne zachowanie od opon sezonowych w warunkach ekstremalnych, np. na kopnym śniegu lub podczas jazdy sportowej widać wyraźne różnice na niekorzyść ogumienia całorocznego. Paleta opon całorocznych nie jest też tak bogata jak ogumienia letniego, więc do niektórych samochodów, zwłaszcza sportowych nie ma możliwości ich zakupu.

Trudny wybór ? Niekoniecznie, wystarczy sprawdzić atrakcyjną ofertę na https://www.uniroyal.pl/samochod/

Ogumienie wielosezonowe stanowi wartą rozważenia opcję dla wielu kierowców. Rachunek ekonomiczny nie jest prosty, ale można przyjąć, że wysokość oszczędności jest skorelowana z mniejszym rocznym przebiegiem.

O ile nie jest się miłośnikiem jazdy w ekstremalnych warunkach i przy prędkościach przekraczających 200 km/h, oraz nie mieszka się w górach, wtedy opony wielosezonowe zdadzą egzamin. Może nie celująco, ale z oceną dobrą.