Junak znany w czasach PRL-u  był jedynym tego typu motocyklem, produkowanym z silnikiem czterosuwowym  w tamtych czasach w Polsce.
Wówczas nosił dumny przydomek  „Polski Harley”, był  wówczas lubiany mimo wielu swoich wad.

Legendarny, kultowy motocykl Junak właśnie został reaktywowany.

Powrót legendy

Nazwa „Junak” znana jest prawie każdemu, kto choć trochę interesuje się motocyklami. Produkowany w Szczecińskiej Fabryce  Motocykli od 1956 roku, a jego ostatnie egzemplarze wyjechały w 1965 roku, łącznie zakład opuściło ponad 91 tysięcy maszyn.

W 2010 roku  powraca  legenda Junaka w nowym ale jednak  nadal  klasycznym, miłym dla oka  wyglądzie.

Nowy Junak o symbolu M-16 został zaprezentowany po raz pierwszy w Polsce w połowie  lutego 2010 roku budząc wówczas wspomnienia oraz dość ogromne  zainteresowanie.

Nowa konstrukcja Junaka M-16  jest efektem współpracy projektantów z  Hiszpanii, natomiast  silnik  powstał  na polskich deskach kreślarskich.  Motocykl  produkowany jest w Chinach  i całość składana w Polsce.

Trzeba przyznać że Junak M-16 przyciąga wzrok swoim oryginalnym i stylowym wyglądem, miedzy innymi za sprawą znanego nam, kultowego logotypu umieszczonego na zbiorniku paliwa.

M-16 jest motocyklem idealnie nadającym  się do jazdy w mieście. Zaletą jest jego stosunkowo nie wielka waga bo około 180 kilogramów, co ułatwia lawirowanie między samochodami w ruchu miejskim.

Jazda jest dość przyjemna, na prostej prowadzi się idealnie a i na zakrętach nie stwarza problemów, dzięki dość sztywnej konstrukcji i zawieszeniu.  Osiąga  prędkość maksymalną do około 140/150 km/h, ale idealnie prowadzi się przy 120 km/h.

Pięciobiegowa skrzynia biegów działa precyzyjnie bez zgrzytów, choć nowy M-16 ma  zaledwie 324 cm3 pojemności i 27 KM to jest idealnym motocyklem na nasze drogi.

Warto wspomnieć że za całe  zamieszanie z powrotem legendy Junaka odpowiedzialna jest firma Almot, która wykupiła prawa do logo Junaka.

Kilka danych:

POJEMNOŚĆ 324 ccm
RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, DWUCYLINDROWY, DWA ZAWORY NA CYLINDER, ZASILANY WTRYSKIEM PALIWA, CHŁODZONY CIECZĄ
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA do 140 km/h
MOC 27 KM
ROZRUCH ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY
HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY
ROZMIAR OPONY PRZÓD 90 / 90 – 21
ROZMIAR OPONY TYŁ 160 / 80 – 16
WYMIAR DŁ / SZER / WYS (mm) 2310 / 930 / 1080
ILOŚĆ MIEJSC 2

 

Tak naprawdę Junak M16 to  motocykl  produkowany w Chinach Regal Raptor, model o nazwie  Daytona 350, który został zmodyfikowany na potrzeby naszego rynku i norm obowiązujących w Unii Europejskiej.  W Polsce sprzedawany jest pod swojsko brzmiącą nazwą  z przed lat  Junak M16.

Z tego wynika że to nie żaden powrót polskiego motocykla Junak  tylko nazwy i  chińskiego produktu.

Mam cichą nadzieję że importer udostępni nam M16 do jazd testowych to wówczas będzie nam łatwiej się odnieść do właściwości jezdnych i pracy silnika.

 

Pozdrawiam Julian Z. Pankiewicz

 

 Kilka słów o legendzie motocykla NSU 351 OSL